(Nb. Det er ikke nødvendigt at læse dette indlæg for at kunne løse opgaven i Ting 6, men vil du vide lidt om spilmarkedet i dag så læs videre :-)
Spil på nettet er et yderst vidt begreb, da spil findes i utroligt mange afskygninger og størrelser fra kæmpestore online samfund (communites) på PC som fx. World og Warcraft (WoW), til spil på Facebook som Farmwille og små relativt simple spil-aps som Angry Birds og WordFeud der kan spilles en på smartphone som fx. iPhone eller på tablets som iPad.
Angry Birds og Wordfeud kan hentes gratis på AppStore, hvis man kan leve med reklamerne. Prøv det gerne selv når du leger med bibliotekets iPads.
Læs mere om emnet i denne artikel: De mest downloadede apps i 2011
Xbox Live og PlayStation Network
Indtil for få år siden var spil på internettet eller over netværk traditionelt forbundet med PC'en, men da Microsots Xbox 360 og Sonys PlayStation 3 kom på markedet var konsollerne i høj grad gearet til at spillere kunne dyste mod hinanden online. Xbox spillere mødes på Xbox live og PlayStation spillere i PlayStation Network.
Disse online markeder er virkelig vigtige for de 2 konkurrenter. De fungerer bl.a. som spilbutikker hvor kan kan købe spillene direkte eller opdatere allerede indkøbte spil med ekstra baner og udstyr. Man finder også et væld af mindre spil som kan købes for et lavt beløb, noget der fremmer udviklingen af nye og spændende spil. Fx. blev det danske spil Limbo i starten kun markedsførst på Xbox Live Arcade, men her blev det kåret som det 3. bedst sælgende spil i 2010.
Microsoft og Sony vil uden tvivl satse endnu mere på deres online markeder i de kommende år og da jeg tidligere i år var til Gaming spildag på Hovedbiblioteket i Århus, spåede Rune Dittmer fra spilfirmaet PressPlay, at fysiske spildiske ikke vil eksistere om 10 år - formentlig vil vi kun kunne købe spil igennem download. Til den tid kan man godt frygte at Bibliotekets udvalg af udlånsegnede spil vil begrænse sig til yderst få marginale titler. Lidt ligesom vores udvalg af PC spil som efterhånden er ret tyndt. Årsagen hertil er både at markedet for PC-spillene generelt er nedadgående, men mange af titler er også kopisikret på en måde der kolliderer med biblioternes behov for at et spil kan benyttes af mange forskellige lånere. DBCs Spilogmedier.dk, kan være en udmærket løsningsmodel for bibliotekerne, men hvis den for alvor skal have betydning skal den have et noget større udvalg end i dag, men det har den forhåbentlig også om 10 år.
Computerspilhistorie
Trænger man til at få opfrisket sin viden om computer/konsol-spillenenes historie så se Jacob Stegelmanns spændende gennemgang i DRs Troldspejlet: Computerspillets historie
Ingen kommentarer:
Send en kommentar