onsdag den 29. februar 2012

Vejledning Doodle

(nb. printervenlig pdf-udgave findes på vores fællesdrev i mappen: Fælles/10ting/Ting3)

Oprettelse af bruger
Gå til hjemmesiden http://www.doodle.com/ og klik på ”log ind” i øverste højre hjørne.
Der dukker nu et log ind vindue op, hvor der nederst er en mulighed for at oprette konto.


Når der klikkes på denne åbnes igen et nyt vindue med felter, der kan udfyldes. Nederst lige ved siden af ”Opret konto” er der mulighed for at logge ind med Google Mail.


Når der klikkes her åbnes endnu et nyt vindue, hvor der kan logges ind. Her skal man skrive sin mailadresse, og ændre det lille symbol i højre side fra ”d” (doodle) til Gmail.



Igen åbnes et nyt vindue, hvor der spørges om tilladelse til oplysninger fra din Gmail. Efter tilladelsen er givet, sendes en aktiveringsmail dig - husk at klikke på linket  i mailen for at aktivere kontoen. Efter tilladelsen er givet, kan du logge ind på Doodle via din gmail.



Planlægning af et møde
På forsiden klikkes på ”Planlæg en begivenhed”, hvorefter de enkelte felter om begivenheden indtastes (Titel, sted og beskrivelse). Når der klikkes på ”videre” kommer der en kalender frem, hvor man udfylder de enkelte datoer, der er i spil til mødet. Når datoerne er på plads klikkes der videre til udfyldelse af de konkrete klokkeslæt (Fx 15:00 - 16:00)
Med alt dette på plads mangler vi nu kun at oprette en afstemning (Poll). Der foreslåes automatisk en basic poll, men man ændre indstillinger under ”settings”, hvis man har specielle ønsker såsom hemmeligholdes af de enkelte deltageres afgivne stemmer.

Der kan nu vælges om man selv vil sende ud til mødets deltagere via Gmail, hvorved der sendes et link til din mailadresse, som så kan videresendes til deltagerne. Man kan også taste e-mailadresser direkte hos Doodle, hvor man kan skrive en besked til deltagerne.

Der sendes også et administrationslink til din Gmail, så du kan ændre, lukke eller slette afstemningen.

Nu er der bare tilbage at du selv afgiver din stemme (klik på linket fra mailen, skriv dit navn og kryds af ved de tidspunkter du kan (gerne flere) ) og venter på at dine mødedeltagere gør det samme. Når afstemningen er afsluttet kan du sende en mødeindkaldelse via outlook-kalenderen :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar